ÍA tendencia lassan megáll, bár kissé még mindig csökkenhetnek a kötelező biztosítás 2013-as tarifái. 2012-ben az évi átlagdíj a legtöbb autónál 14 ezer forint alá csökkent, átlagosan egy valódi mélypontra ért: csupán 12.600 forint volt. |
Érthető, hogy az ügyfelek szempontjából mindez kedvezően hathat, de ilyen díjminimumok mellett olyan kevésnek tűnik az a pár ezer forintos megtakarítás, hogy sokan nem is kockáztatják a biztosítóváltást, mivel egy adminisztrációs hiba sokkal nagyobb, akár több tízezer forintos fedezetlenségi díjtartozást is eredményezhet, ha nem vagyunk eléggé körültekintőek.
A Riskonline oldalán kötött KGFB szerződésekkel egyébként ez nem fordulhat elő, mert minden szerződést személyes ellenőrzésnek vetünk alá.
Miért nem tarthatók ezek az alacsony KGFB tarifák 2013-ban?
A jelenlegi díjak mellett egyszerűen nem lehet nyereséges a biztosítók számára a kötelezős üzletág. A várható veszteségek kiküszöbölése csak keresztértékesítések révén lehetséges, így egyes biztosítótársaságok fontolgatják is a kivonulást ebből a biztosítási ágazatból. Vannak olyan társaságok, elsősorban persze a kisebbek, akik ha 1év alatt számottevő veszteséget termel az üzletág, eladják másnak (ha találnak rá vevőt) vagy egyszerűen felszámolják és kivonulnak a kötelező biztosítás értékesítéséből 2013-ra.
A másik dolog, amitől okkal kell tartanunk, az a szolgáltatási színvonal romlása.
Ha a kárkifizetések mértéke és a járulékos kiadások meghaladják a kötelező biztosításból beszedett díjakat, akkor a biztosítóknak valahol faragni kell a költségeken. Ha esik a szolgáltatási színvonal és például kárrendezési problémák merülnének fel, akkor - mivel a károsultat törvényi védelem illeti meg – a PSZÁF közbe is avatkozhat. Ez a folyamat nem megy egyik napról a másikra, az év elején még nem várható, csak az év második felétől, amire elfogynának az év eleji bevételek, ha egyátalán bekövetkezik ilyesmi.
Biztosítótársaság csődje, amire már volt példa.
Igen ritkán szerencsére, de a MÁV Biztosító bedőlése óta óvatosnak kell lennünk. Sajnos ez egy nagyon drasztikus folyamat lehet és nem várt kellemetlenségekkel járhat. A Legfelsőbb Bíróság olyan döntést hozott akkor, hogy a károkozó személyesen is perelhető az okozott kár megtérítéséért, hiába volt érvényes kötelező biztosítási szerződése. Azóta felállították a Kártalanítási Alapot ahova a biztosítók az árbevételük 6%-át fizetik be az ilyen esetek kivédésére. Mivel a kötelező biztosítás 2012. évi díjbevétele az alacsony árak miatt amúgy sem lesz több 90 milliárd forintnál, ezért az alap vagyona sem lesz több 6 milliárdnál. Ez azért is aggasztó, mert nem, lesz elég fedezet arra az esetre, ha egy ilyen típusú csőd még egyszer előfordulna.
Mire ügyeljenek az autótulajdonosok 2013-ban?
Csak azt lehet mondani, hogy a nagyobb, nemzetközi biztosítótársaságok kínálatából válasszanak kötelező biztosítást 2013-ban. Lehet, hogy vannak olyan cégek, melyek extrém alacsony árakkal csábítják az ügyfeleket, ám nem árt abba is belegondolni, hogy pár ezer forintért mit is kockáztatunk valójában. A nagyobb, több lábon álló biztosítók kisebb valószínűséggel csődölnek be. Természetesen a csőd, mit lehetőség csupán fikció, de erre is volt már példa a kötelező biztosítási üzletágban is.