Új informatikai rendszer segíthet az autósokon és a biztosítókon egyaránt, hogy a lehető legobjektívebben, kockázatarányosan határozzák meg a gépjármű biztosítások díjat. |
Hazánkban a gépjármű biztosítási (casco- és kötelező biztosítási) piac nagysága évek óta csökken. A hatalmas árverseny miatt a casco és a kgfb díjak is jelentősen estek az utóbbi négy évben, a biztosítók próbálják minél jobban racionalizálni működésüket. Az árakkal jobban már nemigen lehet lefelé menni, mert a kgfb piac így is a kritikus szint közelében van, ezért a kárhányadon igyekeznek a biztosítók javítani. Tarifáikat a kockázattal arányosan igyekeznek kialakítani, ám ezt objektíven nem könnyű elvégezni.
A telematikai rendszerek Észak-Amerikában már jól beváltan működnek és már terjednek át Európára, elsősorban Olaszországra és Angliára, ahol nagyon drágák a gépjármű biztosítások. E rendszer lényege, hogy az gépjármű vezető stílusát, vezetői szokásait figyeli a rendszer és rögzíti az adatokat. Ennek alapján jóval pontosabb, kifinomultabb és egyedi tarifát tesz lehetővé a gépjármű biztosításokat illetően, tehát a kockázatarányos árazás tényleg megvalósul(hat) a használatával.
Magyarországon a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft. Infokommunikációs Technológiai Intézet (BAY-IKTI) fejlesztette ki BelAmi-ra keresztelt projekt keretében az első ilyen telematikai rendszert a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség támogatásával. A rendszer fejlesztése azonban még nem állt meg, ugyanis az autópálya- illetve parkolási díj fizetésével kapcsolatban is megkönnyítheti majd az autósok dolgát, sőt a tervek szerint a bajba jutott autósokon is segítene önállóan a rendszer úgy, hogy információt, vészjelzést küld a helyzetükről.
A rendszer terjedése várható, már csak azért is, mert az Európai Unió 2015-től már kötelezően előírja minden autóra.