Riskonline - A biztos partner

Kötelező Biztosítás

Nyitólap | Sitemap | 2024. március 28. csütörtök
Telefon: 70-428-55-50
Fax: 06-69-716-026
E-mail: info@riskonline.hu

Kötelező biztosítás - Kötelező biztosítás kalkulátor - Kötelező biztosítás 2015 - KGFB

gépjármű biztosítások
lakossági biztosítások
vállalati biztosítások

KGFB - Kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás

Díjszámítás

Amit a kötelező gépjármű biztosításról (KGFB) tudni érdemes

Ma Magyarországon 11 biztosító részvénytársaságnál és 1 biztosító egyesületnél van lehetőség kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb) kötni. Egy jó választással akár több ezer forintot is megspórolhat biztosításonként! Vegye igénybe honlapunk kalkulátorát, ismerje meg a szerződéskötés feltételeit.

A kötelező gépjármű biztosítást (KGFB) szabályzó kormányrendelet

2004. július 01-tól hatályos a gépjármű üzembentartójának kötelező gépjármű-felelősségbiztosításáról (KGFB) szóló kormányrendelet. Az alábbiakban összefoglaljuk a legfontosabb tudnivalókat:

Szerződés megkötésre kötelezettek

A kötelező felelősségbiztosítás - mint a neve is mutatja - nem választható biztosítási forma. Ezt mindenkinek meg kell kötnie, akinek valamilyen gépjárműve van (legyen az személy-vagy teherautó, motorkerékpár, vagy akár csak egy rendszám nélküli smkp, robogó). A kötelező felelősségbiztosítást kormányrendelet szabályozza, amelynek célja, hogy a másoknak okozott károkat térítse meg, helyettünk. KGFB nélkül nem vehetünk részt a közúti forgalomban, ellenkező esetben súlyos bírságokkal, valamint azzal szembesülhetünk, hogy egy véletlenül okozott kárt a saját magunknak kell megtérítenünk. (A MABISZ Kártalanítási Számla ugyan megtéríti azokat a károkat, amelyeket kötelező biztosítás megkötése nélkül közlekedők okoznak, de aztán kíméletlenül behajtja az összeget a kár okozóján.)

A szerződéskötésre kötelezettek köre: a gépjármű tulajdonosa, illetve a gépjármű forgalmi engedélyébe bejegyzett üzembentartó. Különböző tulajdonos és üzembentartó leginkább a lízingelt gépkocsiknál fordul elő, valamint olyan az esetekben, ahol - például költségkímélő célzattal - az autó használati jogát nem adásvétellel adja át valaki.

Nem lehet szerződő a gépjármű bérlője, használója stb. A bérlet, haszonbérlet vagy Kölcsönszerződés, ugyanis nem eredményez az üzembentartó személyében bekövetkező változást. Ennek megfelelően a hivatkozott bérleti, használati szerződések olyan jellegű kikötései, amelyek a kötelező felelősségbiztosítás kötési kötelezettséget meghatározzák, a biztosítóval szemben nem hatályosak.

Érdemes tudni, hogy a kötelező biztosítás nem csak ránk nézve kötelező, hanem a biztosítóra is. Ez azt jelenti, hogy ha eldöntöttük, hogy melyik biztosítóval kívánjuk megkötni, akkor az a biztosító nem utasíthatja vissza az ajánlatunkat (mint azt más biztosítási formáknál elvileg megteheti), hanem köteles azt befogadni a hatályos tarifája szerint.

Milyen összegig nyújt fedezetet a KGFB

A jelenleg hatályos szabályozás 1.250 millió Forintban határozza meg a biztosító káreseményenkénti kártérítési kötelezettségét, de ez az összeghatár független a károsultak számától. Dologi károk esetén a káreseményenként 500 millió Forint az a maximális kártérítési összeghatár.

A Kötelező biztosítás hatálya alá tartozó járműkategóriák

A kormányrendelet 2. melléklete a következő gépjármű kategóriákat állapítja meg:
  • Személygépkocsi /szgk/ (hengerűrtartalomtól függő kategóriák: legfeljebb 850 cm3-ig; 851-1150 cm3 között; 1151-1500 cm3 között; 1501-2000 cm3 között; 2001-3000 cm3 között; 3001 cm3-től),
  • Motorkerékpár /mkp/ (hengerűrtartalomtól függő kategóriák: legfeljebb 150 cm3-ig, 151-350 cm3 között; 351 cm3-től),
  • autóbusz (összes férőhelytől függő kategóriák (az autóbusz vezetőjével együtt): 10-19 közötti férőhelyig; 20-79 közötti férőhelyig; 80 férőhelytől),
  • trolibusz,
  • tehergépkocsi /tgk/ (a hasznos teherbírástól függő kategóriák: 2t alatt; 2t és 6t között; 6t felett),
  • vontató (nyerges vontató a vontatmány nélkül),
  • nehéz pótkocsi,
  • könnyű pótkocsi,
  • szgk utánfutó, lakókocsi,
  • mkp utánfutó,
  • mezőgazdasági vontató,
  • lassú jármű,
  • munkagép,
  • segédmotoros-kerékpár (smkp).
Lap tetejére | Vissza

A KGFB területi hatálya

A szabályozás értelmében a területi hatálya az Európai Gazdásági Térség és Svájc területe terjed ki, valamint azon országok területére terjed ki, amelyek nemzetközi zöldkártya rendszer részei és, amelyek nemzeti irodájával a magyar Nemzeti Iroda megállapodást kötött. a PSZÁF teszi közzé A nemzetközi megállapodásban résztvevő országok listáját.

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás szerződéskötésének feltételei

A KGFB megkötése érdekében a biztosítási törvény szerint ajánlattal kell fordulni a biztosítóhoz. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási ajánlatot a biztosító a törvény szerint nem utasíthatja el. Az ajánlat elfogadásának kötelezettsége független a gépjármű korától, műszaki állapotától (természetesen a gépjármű forgalomban való részvételének alkalmasságáról az erre jogosított hatóságnak kell döntenie), illetve a gépjármű üzembentartójának, vagy a tulajdonosának személyétől.

Ajánlattételben nyilatkozni kell, hogy a szerződő tulajdonjog megszerzése miatt vagy ugyanazon gépjárműhöz kapcsolódó, de korábbi szerződés felmondása miatt szeretne-e kötelező biztosítást kötni.

Ha a szerződő által bemutatott dokumentumok alapján megállapítható, hogy a gépjárműre korábban kötött kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás anélkül szűnt meg, hogy a gépjármű a szerződő tulajdonából valamilyen okból kikerült volna (felmondás bármelyik fél részéről), a díjjal nem fedezett időszakra eső esetleges hátralékos díjrészletet egyösszegben be kell fizettetni a kormányrendelet alapján. Díjhátralék a szerződőtől legfeljebb a tárgyévet megelőző év január első napjától követelhető. Ez arra az esetre is érvényes, ha az ügyfél egyáltalán nem tudja igazolni a korábban megkötött kötelező gépjármű-felelősségbiztosítását.

A 190/2004. kormányrendelet megkülönböztet a rendszerbe új belépőt, illetve már korábbi szerződéssel rendelkező üzembentartót. Minden új kötelező biztosítás szerződés megkötésénél nyilatkoznia kell az üzembentartónak, hogy a rendszerbe új belépő-e, illetve rendelkezik vagy rendelkezett-e azonos gépjármű kategóriába tartozó (szgk, mkp, autóbusz, tgk, vontató, mezőgazdasági vontató) KGFB szerződéssel.

Ki minősül új belépőnek a kötelező biztosítási rendszerbe?

Új belépőnek minősül az, akinek két éven belül nem volt azonos gépjármű kategóriába kötelező biztosítási szerződése. Új belépő esetén a szerződés bonus-malus besorolása csak A0 lehet, az ilyen szerződéshez a későbbiekben nem lehet bonus előzményt rögzítetni.

Nem új belépők köre kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás rendszerében, mert két éven belül volt kötelező biztosítása

Ha két éven belül volt azonos gépjármű kategóriába tartozó Kötelező biztosítása, akkor nem számít új belépőnek a rendszerbe. Ez esetben a két éven belül megszűnt szerződésről "kártörténeti igazolást" (ismertebb nevén bonus igazolást) kell beszereznie a korábbi biztosítójától, és azt az új KGFB szerződéséhez és legkésőbb a szerződés megkötéstől számított 90 napon belül be kell küldenie az új biztosítóhoz. Az új szerződést A00 bonus besorolásnak megfelelő díjon lehet megkötni, majd a Kártörténeti igazolás elküldését követően, a szerződés bonus besorolása az igazolás bonus besorolásának megfelelően, visszamenőlegesen módosításra kerül. Ha a kártörténeti igazolást 90 napon belül nem küldi meg, úgy szerződést a kockázatviselés kezdetéig visszamenőleges hatállyal a legkedvezőtlenebb M04-es besorolásra módosítja a biztosító.

Nem új belépő jelenleg is rendelkezik KGFB szerződéssel

Ha jelenleg is rendelkezik azonos járműkategóriába tartozó gépjárműre kötelező biztosítással, akkor Ön nem számít új belépőnek. Ez esetben a párhuzamosan üzemeltetett gépjárműre vonatkozó szerződésről a biztosítójától egy igazolást kell kérni, és legkésőbb a szerződéskötéstől számított 90 napon belül be kell csatolni az új biztosítási szerződéshez. Az igazolás tartalmát a 190/2004. kormányrendelet határozza meg, a nyomtatvány hivatalos elnevezése: Igazolás kötelező felelősségbiztosításról. Az új KGFB szerződést A0 bonus-malus besorolás alapján köthető meg, ha a korábban kötött kötelező biztosítási szerződéshez kötődő (tehát a párhuzamosan üzemeltetett azonos kategóriájú gépjármű kötelező biztosítása) érdekviszony megszűnik, a megszűnő szerződés kedvezőbb bonus fokozata átvihető a másik, azonos gépjármű-kategóriába tartozó szerződésre.

Díjnemfizetéssel megszűnő szerződés csak és kizárólag annál a biztosítónál lehet újra megkötni, ahol a KGFB megszűnt

Ha a kötelező biztosítási szerződés a biztosítás tartama alatt díjnemfizetés miatt szűnik meg, akkor az üzembentartó a biztosítási időszak még hátralévő részére a szerződést annál a biztosítónál köteles újra megkötni, ahol a biztosítási szerződése díjnemfizetés miatt szűnt meg. Az üzembentartó új biztosítási ajánlatát kizárólag az a biztosító jogosult elfogadni, ahol a KGFB az adott évben díjnemfizetéssel szűnt meg. A érvényes szerződés hatálya alatt további biztosítási szerződést ugyanarra az időszakra érvényesen nem köthető meg. A biztosító a károsult kárkövetelését akkor is köteles megtéríteni, ha a káreset a kötelező biztosítás díjnemfizetés miatt történt megszűnést követő 30 napon belül következik be. Azt ezt követő időszakra az vonatkozik, mint amikor az üzembentartó nem rendelkezik biztosítási szerződéssel (Kártalanítási Számla terhére fizetik a kárösszeget)

A kötelező biztosítás időtartama

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás tartama határozatlan. Biztosítási időszakon az egy naptári évet kell érteni, a biztosítási évforduló minden év december 31.-e. 2010 évtől a kötelező biztosítás évfordulója a biztosítás megkötésének dátuma.

Határozott időtartamú biztosítáa megkötésére az alábbi esetekben kerülhet sor. Ebbe a körbe tartoznak a "P" (próba), "V" (vám), "Z" (magyar határig érvényes) és "E" (elveszett vagy ellopott) rendszámmal ellátott gépjárművek, illetve azon forgalomból kivont gépjárművek, amelyek kizárólag útvonal engedéllyel közlekedhetnek

Kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás új gépjárműre

Új gépjármű vásárlásakor a szalonban több dolgot is felajánlanak, hogy elintézni helyettünk, így a forgalombahelyezéshez feltétlenül szükséges a gépjármű-felelősségbiztosítás megkötése is. Kérdés, hogy ezzel tényleg segítenek e nekünk?

Abból szempontból biztos jó, hogy kényelmes, mert az ilyenkor felmerülő sok elintéznivaló közül legalább a biztosításkötés terhe lekerül a vállunkról, de anyagilag valószínűleg mi nem járunk jól. Az autókereskedésekben általában csak a velük szerződött biztosítók tarifális ajánlatai közül választhatunk, amelyekből valószínűleg nem lesz ott a biztosítási piacon elérhető legkedvezőbb díjú ajánlat, így a szükségesnél jóval többet, de extrém esetben két-háromszor is többet fizethetünk.

Tehát érdemes megfontolni, hogy a KGFB megkötését magunk intézzük, mert portálunkon pár perc alatt ténylegesen a teljes kínálatból választhatja ki a legmegfelelőbb biztosítást. Ha a márkakereskedésben azt állítanák (és sajnos nemegyszer fordul elő), hogy ez nem lehetséges, ne higgyük el, mivel a rendszerünk által adott ajánlati igazoló vagy ajánlati kép mindenben megfelel az előírásoknak.

A márkakereskedések további érve az szokott lenni, hogy az autó, vagy motorkerékpár átvétele előtt még nem lehet tudni a rendszámát, így nem lehet rá előzetesen megkötni a biztosítást, csak az átvétel napján. Rendszerünkben erre is van megoldás, hogy a szerződést a valós rendszám megadása nélkül, "adathiányosan" kössük meg, úgy hogy jól láthatóan megkülönböztethető „hibás” rendszámot adjunk meg (pl.:XXX000). Melyet a rendszám ismerté válása után pótoljuk a hiányzó adatot.

Új gépjármű megvásárlása esetén feltétlenül ajánljuk, hogy kalkuláljon oldalunkon, mert lehet, hogy több ezer vagy tízezer forint felesleges kiadástól kíméli meg így magát.

KGFB használt gépjárműre

A használt gépjárművet általában magánszemélytől, vagy kereskedésben vásárolunk, de mindkét esetben kötnünk kell egy biztosítást. Nem közismert adat, de az év közbeni, gépjármű vásárlás miatti biztosításkötések mértéke bőven meghaladja az év végi biztosítóváltás miatti kötések mértékét.

A kereskedésben vásárolt gépjármű biztosításának megkötésekor ugyanazzal a helyzettel találkozunk, mint az új gépjármű vásárlása esetében (a kereskedésben nem biztos, hogy a legmegfelelőbb ajánlatot köttetnek meg a vevővel), a helyzet csak annyival könnyebb, hogy már tudjuk a megvásárlandó gépjármű rendszámát. Így lehetősége van arra, hogy a gépjárműért már a rendszerünkben megkötött biztosítással, és a kinyomtatott ajánlattal menjünk az autót, motorkerékpárt átvenni.

A magánszemélytől történő gépjármű vásárlásánál a legtöbbször elkövetett hiba, hogy ha valaki megveszi a gépjárművet, majd haza vezet vele úgy, hogy a biztosítás megkötését a hazaérkezés utánra hagyja. Sajnos kevésbé kellemetlen eset ilyenkor az, ha rendőri igazoltatással találkozunk, de sokkal kellemetlenebb, ha pont ekkor okozunk egy kárt? (Sajnos ez nem is olyan ritka, hiszen egy új, még meg nem szokott autónál vagy motorkerékpárnál sokkal könnyebb hibázni.) Mivel az adásvétel ekkor jogilag már megtörtént, ilyenkor a korábbi tulajdonos kötelezőző biztosítása már ránk nem érvényes.

Éppen ezért használt autó, vagy motor vásárlása előtt is gondoskodjunk a kötelező biztosítás megkötéséről - ha pedig erre még sincs előzetesen lehetőség, akkor még mindig betérhetünk például a legközelebbi internetkávézóba, hogy a saját érdekünkben gondoskodjunk pár perc alatt róla.

Kötelező gépjármű felelősségbiztosítás évfordulós váltása

Évente egyszer lehetőségünk van arra, hogy kötelező biztosításunkkal átszerződjünk egy másik biztosítóhoz. A biztosítók minden év október végén hozzák nyilvánosságra következő évi díjaikat, így ha számunkra találunk kedvezőbb ajánlatot, november hónap folyamán (de december 31-re) fel tudjuk mondani szerződésünket, majd december végéig kell megkötnünk az új biztosítási szerződésünket. 2010 évtől a kötelező biztosítás évfordulója a biztosítás megkötésének dátuma, ennek ellenére még a legtöbb gépjármű tulajdonosnak a biztosító váltás időpontja a naptári év végére esik.

A biztosítóváltás nem egyszerű folyamat, sok részletre kell odafigyelnünk, és egy esetleges hiba kellemetlen következményekkel járhat. A biztosítók díjtáblái évről évre egyre bonyolultabbak, így egy szakember is csak nehezen tudja értelmezni, ezért sajnos a következő évi díjak pontos meghatározása igen komoly feladat elé állít mindenkit. Továbbá nagyon kell figyelni arra, hogy a megfelelő tartalmú felmondásunk visszaigazolva beérkezzen a korábbi biztosítóhoz december 1-ig, az új biztosítást pedig legkésőbb december 31-ig kell megkötnünk. Tennivalóink még ekkor sem érnek véget, mert a következő év elején a korábbi biztosítónktól be kell szereznünk kártörténeti igazolásunkat (bonus igazolás), és azt igazoltan be kell küldenünk az új biztosítónkhoz.

Mindezektől a kellemetlenségektől megkímélhetjük magunkat, ha online alkusz teljeskörű szolgáltatását vesszük igénybe. Így pár perc alatt minden utánajárás megspórolva megtudhatjuk az összes biztosító jövő évi díjkínálatát, kiválaszthatjuk közülük a számunkra legszimpatikusabbat, majd egy fax elküldésével tennivalóink végére is értük - minden egyéb teendőt azt alkuszcég intéz helyettünk.

Az internetes biztosítóváltásnak tehát több előnye is van a saját ügyintézéshez képest: a biztosításkötés sokkal egyszerűbb, mert azt szakemberek végzik el helyettünk, szinte semmit nem ronthatunk el, így végig biztonságban érezhetjük magunkat, és nem utolsósorban a több ezer (vagy akár több tízezer) forintos díjkülönbözetet még tovább is növelhetjük az online kedvezményekkel. Ez a szolgáltatás nekünk nem kerül semmi plusz kiadásba az alkusz felé.

Flotta kötelező felelősségbiztosítás

Gazdálkodó szervezetekkel, illetve vállalkozókkal abban az esetben köthető flotta keretszerződés, amennyiben a biztosítani kívánt gépjárműveik száma legalább eléri az 5 darabot. A szerződés kötésének kifejezett feltétele, hogy a keretflotta megállapodásban biztosított gépjárművek forgalmi engedélyébe egyazon személy legyen üzembentartóként bejegyezve.

A kötelező felelősségbiztosítás díja, a díjfizetés módja és gyakorisága

A biztosítót a díj a kockázatviselés kezdetének napjától a kockázatviselés utolsó napjáig illeti meg.
A díjfizetés módja:
  • készpénz átutalási megbízás (csekk),
  • csoportos díjbeszedés (amikor a díj beszedésére a megbízást a biztosító indítja el),
  • banki átutalás,
A díjfizetés gyakorisága:
A határozatlan időtartamra kötött biztosítás esetén az - ügyfél választásától függően - a díjfizetés lehet:
  • éves,
  • féléves,
  • negyedéves,
Határozott időtartamra kötött szerződések díja a szerződéskötéskor egy összegben esedékes.
A díj befizetéséről és ezzel a szerződés fennállásáról a csekket, illetve egyéb teljesítés esetén a biztosító által küldött bizonylatot, az üzembentartó köteles a forgalmi engedéllyel együtt tartani.

A biztosítási szerződés megszűnése

A szerződés megszűnésének okai:
  • érdekmúlás
  • felmondás
A biztosítási szerződés megszűnik:
határozatlan időre szóló biztosítási szerződés esetében
érdekmúlás jogcímén, az érdekmúlás jogcímén, ha a szerződőnek a vagyontárgy megóvásában fennálló érdeke megszűnt, és ezt a biztosítónak bejelenti:
  • a gépjármű tulajdonjogában bekövetkezett változás;
  • gépjármű forgalomból történő végleges kivonása;
  • biztosítási esemény bekövetkezésének miatt (például: a garanciális csere, ideértve a gépjárműnek nem biztosítási esemény következtében történő megsemmisülését, helyreállíthatatlanná válását vagy ellopását.);
  • amikor a gépjármű megsemmisült, helyreállíthatatlanná vált, illetve helyreállítása gazdaságtalanná vált és ez miatt a forgalomból kivonják.
A biztosítási érdek megszűnését igazolni a szerződőnek hatósági okirattal (pl.: forgalomból történő kivonás), adásvételi szerződéssel vagy egyéb okirat bemutatásával. A biztosító kockázatviselése ezen okiratok dátumának napjától szűnik meg.
  • Felmondással évfordulóra (december 31.), bármelyik félnek ezen időpontot megelőzően legalább 30 nappal történt írásbeli felmondásával. A szerződés ettől eltérő időponttal nem mondható fel, az ügyfél vagy a biztosító a szerződést évközben nem szüntetheti meg.
A határozott időtartamra kötött kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás esetén a biztosítási határnap elteltétől.
A biztosítások érdekmúlás, felmondás vagy díj-nemfizetés miatt történő megszűnéséről a biztosító köteles tájékoztatni a BM központi gépjármű-nyilvántartóját. Ha az ügyfél utólagosan díjat szeretne fizetni és a biztosítás már törlésre és jelentésre került, csak új szerződés kötésével lehetséges.

A Belügyminisztérium kötvény és a gépjármű-nyilvántartó legalább negyedévente ellenőrzi a biztosítás fedezetének meglétét, és a biztosítással nem rendelkezők listáját összeállítja. Amely gépjármű ezen a listán szerepel, azt a rendszer biztosítással nem rendelkezőnek tekinti, és erről hivatalból értesíti az üzembentartó lakóhelye szerinti jegyzőt, aki felszólítja az üzembentartót a biztosítási fedezet 8 napon belüli igazolására. Ha ezt az üzembentartó nem igazolja, a jegyző a rendszámtáblát határozattal bevonja.

A KGFB szüneteltetése

A hatályos jogszabály alapján lehetőség van a kötelező biztosítási szerződés, ill. a díjfizetés szüneteltetésére, ha a szerződő a gépjárművet minimum kettő és maximum hat hónapig a forgalomból ideiglenesen kivonja. Nem vonatkozik a szüneteltetés lehetősége a motorkerékpárra, a segédmotor-kerékpárra vagy egyéb forgalmi engedélyre nem kötelezett járművekre kötött biztosításra.

A szüneteltetés írásbeli bejelentését akkor kell elfogadni a biztosítónak, ha a gépjármű ideiglenes üzemen kívül helyezését az okmányiroda a forgalmi engedélybe bejegyezte vagy erről szóló tanúsítványt adott ki, és azt a üzembentartó bejelentéskor a biztosítónak bemutatta.

Ha a gépjármű hat hónapnál hosszabb ideig nem üzemel, akkor az üzembetartónak/tulajdonosnak a gépjárművet véglegesen ki kell vonatni.

A Bonus-malus rendszer

Arra a gépjármű-üzembentartóra (természetes- vagy jogi személy) vonatkozik a bonus-malus rendszer, aki határozatlan időtartamú biztosítási szerződést kötött a gépjárművére. a bonus-malus rendszer a személyautókon túl a buszokra, tehergépjárművekre, vontatókra, mezőgazdasági vontatókra és motorkerékpárokra vonatkozik.

Az üzembentartókat un. bonus-malus osztályba kell sorolni, és az abban elért fokozatuk alapján kerül megállapításra a biztosítási díj.

Az egyes bonus-malus fokozatokhoz tartozó kedvezmények és pótdíjak mértékét, a biztosítók önállóan határozzák meg és azt akár évente is változtathatják.

Tekintettel arra, hogy személygépjárműveknél a bonus-malus rendszer 1992. óta működik, így a legmagasabb bonus fokozat B10 lehet. A többi gépjármű fokozata, mivel a megfigyelési időszak csak 2001-ben indul, a legmagasabb bonus fokozat B07-es lehet.

A bonus-malus rendszerhez tartozó fogalmak:
megfigyelési és kárkifizetési időszak:
  • a biztosítási évet két évvel megelőző július 1-től a biztosítási évet megelőző év június 30-ig tartott a 2006. június 30-val záruló megfigyelési időszakig.
  • A biztosítási évet két évvel megelőző év július 1-jétől a biztosítási évet megelőző év december 31-éig tart a 2007. december 31-ével záruló időszakban.
  • 2008. január 1-től a megfigyelési időszakok a naptári évhez igazodnak. Tehát 2009-ben a megfigyelési időszak: 2008.01.01-2008.12.31.
bonus (kármentességi díjengedmény):
Ha a gépjárművel kapcsolatban a megfigyelési időszakban nem történt kárkifizetés, vagy a károsultnak kifizetett teljes kártérítési összeget a károkozó gépjármű üzembentartója (biztosított) az erről szóló értesítést követő 60 napon belül visszafizette a biztosító társaságnak, akkor az üzembentartó kármentességi díjengedményre jogosult, amely az jelenti, hogy besorolása egy fokozattal javul a megfigyelési időszakot követő évtől.

malus (károkozás miatti pótdíj): Ha az üzembentartó a megfigyelési időszakban a gépjárművel okozott kárral kapcsolatban első kárkifizetés történt, akkor a megfigyelési időszakot követő naptári évben az üzembentartó az első kárkifizetések számától függően pótdíjat köteles fizetni, egy figyelembe vett kár esetén két fokozatot, két figyelembe vett kár esetén négy fokozatot, három figyelembe vett kár esetén hat fokozatot romlik a szerződő bonus-malus besorolása a tárgyévihez képest. Ha a szerződő négy figyelembe vett kárt okozott, akkor az M 4-es bonus-malus osztályba kerül.

Ha egy kárügyben csak június 30-a után történik az első kárkifizetés, az ehhez kapcsolódó pótdíj felszámítására csak a megfigyelési időszak utáni évet követő évtől kerül sor.

A bonus fokozat átvitele másik szerződésre

A megszerzett bonus fokozat üzembentartó személyéhez kötődik, és nem a gépjárműhöz. Ennek megfelelően a gépjármű eladása esetén (amely természetesen a kötelező biztosítási szerződés megszűnését eredményezik), az új üzembentartóra nem ruházható át a korábbi gépjármű-felelősségbiztosítási szerződés alapján elért bonus fokozat.

A bonus-malus rendszer érvényesítése során jelentkező díjengedmény vagy pótdíj felszámítása mindenkor a gépjármű üzembentartójához/tulajdonosához kapcsolódnak és ez független attól, hogy a károkozásnál a gépjárművet az üzembentartó személyesen vagy az ő engedélyével más személy vezette.

Ha a gépjárművet a károkozáskor az üzembentartó vagy egyébként jogosan használó személy engedélye nélkül vezették, és ezt a körülményt az üzembentartó bizonyítja, az okozott kár nem terheli az üzembentartó bonus-malus osztályba sorolását.

Az üzembentartó már megszerzett bonus fokozata megmarad, és az arra jogosító időtartam tovább folyik, ha a szerződés megszűnik - kivéve ha a szerződés díj-nemfizetés miatti megszűnt meg -, és a szerződés megszűnésétől számítva kettő éven belül a biztosított új szerződést köt valamelyik biztosítónál.

Élő biztosítási szerződésről, tehát meglévő biztosításról nem lehet átvinni a már megszerzett bonus fokozatot az üzembentartó másik újabban vásárolt gépjármű biztosítására.

Ha az üzembentartó/tulajdonos már rendelkezik biztosítással egy adott gépjárműre és annak hatálya alatt másik, azonos járműkategóriába tartozó gépjárműre is szerződést köt (párhuzamos üzemeltetés), az új szerződést A00-ba kell sorolni. Ha a kedvezőbb besorolású gépjármű szerződése érdekmúlás miatt megszűnik, akkor a megszűnt szerződésen megszerzett bonus fokozatú a szerződés megszűnése utáni nappal bármely, ugyanazon gépjármű-kategóriába tartozó járműre az üzembentartó által kötött, hatályos (élő) szerződésre érvényesíthető.
Jótanácsok
Gyakran Ismételt Kérdések
CARGLASS autó üvegkár bejelentő
Riskonline blog
RSS Hírcsatornáink
gépjármű biztosítások
lakossági biztosítások
vállalati biztosítások
Riskonline - A biztos partner