A PSZÁF új fogyasztóvédelmi stratégiával rendelkezik, ennek egyik legsarkalatosabb pontja, hogy a korábbi gyakorlattal ellentétben valódi fogyasztóvédelemmel szeretne foglalkozni a jövőben - fogalmazott az elnök. Az új stratégiához szeptember 1-je óta új szervezeti struktúra párosul, ennek fő eleme, hogy a szervezet többi területéhez hasonlóan a fogyasztóvédelmi vizsgálati és határozathozatali területek különválnak egymástól. A fogyasztóvédelmi stratégia egyúttal teljesebb eszközrendszerrel fog rendelkezni - mondta.
Balogh László alelnök szerint a legutóbbi időben különleges hangsúlyt nyert a fogyasztóvédelem szerte a világon. Amerika és Nagy-Britannia a közelmúltban külön intézményt állított fel a fogyasztóvédelemre - utalt a nemzetközi példákra. Nem csak a termékek, de a szerződések jogi háttere is rendkívül bonyolulttá vált mára, a fogyasztó segítségre szorul. A PSZÁF prudenciális jogköre és fogyasztóvédelmi feladatai egymást kiegészítik, nem ellentétesek, a cél az ügyfél elégedetté és tájékozottá tétele tisztességes és ügyfélbarát módon - hangsúlyozta.
A fogyasztóvédelem területén proaktív, felvilágosító és ügyfélbarát munkát szeretne végezni a PSZÁF a pénzügyi szolgáltatók és a fogyasztók közötti aszimmetria kiküszöbölésére. A probléma megoldásának elsődleges színtere a fogyasztóbarát szolgáltató - részben meggyőzéssel, részben jogszabályalkotással és szabályozással szeretné ezt elérni a PSZÁF. Olyan jogszabályt készített elő ezért a PSZÁF, melynek révén külön fogyasztóvédelmi felelősnek kell lennie minden egyes szolgáltatónál. További lépéseket is tesz a szervezet: a pénzügyi fogyasztói viták gyors rendezésének lehetőségeit a PSZÁF mellett a Pénzügyi Békéltető Testület felállításával szeretnék megteremteni. Újabb és újabb jogszabály-kezdeményezésekre is számítani kell a PSZÁF részéről - derült ki Balogh szavaiból.
Siklósi Máté ügyvezető igazgató szerint a PSZÁF szerkezetátalakításának irányvonalát leginkább az ügyfélszolgálat szimbolizálja. Szerepe megerősödött, feladatkörét pontosabban meghatározták, a panaszok egyablakos rendszerben kezelhetők. Az első félévben 106 ezerre rúgó ügyfélpanaszból a PSZÁF ügyfélszolgálatához 19 500 ügyfélpanasz futott be, ezek közül 6188 esetben indult felügyeleti eljárás. Továbbra sem lesz lehetőség a PSZÁF-nél egyéni jogérvényesítésre, tájékoztatást viszont ilyen igény esetén is tudnak nyújtani az ügyfeleknek. Létrehozzák ezen túlmenően a Pénzügyi Békéltető Testületet, amely gyors, hatékony és olcsó lehetőséget teremt az egyedi érdekérvényesítésre is.
Az elmúlt hetek pénzügyi szervezetekre kiszabott bírságai közül az Allianz Bankra, az AXA-ra és a Porsche Bankra kiszabott bírságokat említette Siklósi, utóbbi a Magatartási Kódex megszegése miatt született első bírság volt. Az új intézkedések között szerepel, hogy a PSZÁF megújítja tájékoztató kiadványait: rövidebb, mindenki által érthető, figyelemfelkeltő kiadványokat fognak megjelentetni, és a PSZÁF honlapja is megújul. Utóbbi egyedülálló szolgáltatása a hitel- és lízingválasztó program, amely kötelező adatszolgáltatás alapján részletes információval szolgál az ügyfelek számára.
Azzal kapcsolatban, hogy a devizahiteleseket milyen intézkedéssel segítené a PSZÁF (mint ismeretes, a deviza-középárfolyam használatával kapcsolatos javaslatot nyújtottak be az illetékes minisztériumnak), Szász Károly felhívta a figyelmet: nem szeretné, ha bárki abba az illúzióba ringatná magát, hogy az állam megsegíti. A megoldási javaslatokról azért sem szeretnének a konkrét lépésekig sokat beszélni, mert minden ilyen beszéd ezt a képzetet erősíti. Mindenkinek teljesítenie kell szerződés szerinti kötelezettségét, ez az ügyfelek mellett a pénzügyi szolgáltatókra is igaz - hangsúlyozta. Közölte: a PSZÁF egy olyan jogszabály előkészítésében is részt vesz, mely kifejezetten tiltaná az egyoldalú szerződésmódosításokat