Az új központi kárnyilvántartó rendszer a kgfb bónusz igazolás terhének átvállalása helyett egyenlőre inkább bonyodalmat okoz az új kötelező biztosítást kötőknek. |
Jelen állapot szerint aggasztóan hiányos az most debütáló központi kárnyilvántartó rendszer
A jelenleg érvényben lévő szabályozás eredeti célja az volt, hogy megkönnyítse az autósok kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) váltását és ne nekik kelljen igazolni, hogy milyen bónuszfokozatot értek el az előző biztosítójuknál. Ezen szabályzás alapján jött létre a központi kárnyilvántartó rendszert (kánya), amelybe a biztosítók jelenleg is folyamatosan töltik fel az ügyfelek felmondott kötelező biztosításának kártörténeti adatait. Jelenleg a biztosítók számára hivatalosan ez az egyetlen információforrás új ügyfeleik korábbi kártörténetéről. A folyamatos feltöltés ellenére adatok egyelőre nagyon hiányosak, a meglévő adatállomány pedig pontatlanságokat tartalmaz: becslések szerint legalább nyolcvan-százezer kötelező biztosítást érinti a probléma, ami az év végi kötelező biztosítást váltok közel tíz százaléka.
Figyelni kell a határidőkre!
A kártörténeti adatok lekérése már akkor is meghiúsulhat, ha a feltöltött vagy az új biztosítónál nyilvántartott személyes adatok nem pontosan egyeznek (a rendszerben a lakcímkártyán nyilvántartott személyes adatoknak kell szerepelnie), de akár egy ékezet elírása is okozhat problémát. Ez a február 14-i határidőig (a kockázatviseléstől számított 45. napig) akár 40-50 ezer autós is értesítést kaphat biztosítójától, hogy nem sikerült a korábbi biztosítótól a kötelező kártörténeti adataik lekérése. Az értesítést követően már az ügyfélnek kell intézkednie annak érdekében, hogy megfelelő besorolásban maradjon. Minderre pedig a jelenlegi szabályzás csupán két hetet ad, azaz február 29 után a jogszabály szerint A0-ba kell a szerződését sorolni.
Biztosítók közti egyeztetés és papíralapú igazolás a múlté
Az új biztosítónak sajnos nem sok mozgásteret hagy az új rendelkezés, mivel a kgfb-vel kapcsolatban adatvédelmi okokból nem léphet közvetlen kapcsolatba az előző biztosítóval, akit így az ügyfélnek kell megkeresnie, kérve az adatok pontosítását. Az előző biztosító a megfelelő adatokról nem állíthat ki igazolást, azaz a korábbi kártörténeti igazolás a múlté, így csak a kártörténeti rendszerben korrigálhatja az adatokat! Az új biztosító innen kísérelheti meg ismét lekérni a bónuszra vonatkozó adatokat. Erre nagy valószínűséggel a két hét nagyon kevés idő.
Kérjük az ügyfeleinket, ha ebben a helyzetben kerülnek forduljanak. Mi, mint a megbízott független alkuszuk (a biztosítási ügynököktől eltérően) az Önök nevében eljárhatunk, így jogosultak vagyunk közvetíteni az általunk képviselt ügyfelek adatait mindkét - az előző és az új - biztosító irányába.