Proaktív, ügyfélbarát és tájékoztató jellegű felügyeletet kíván kialakítani a PSZÁF a fogyasztói bizalom helyreállítása érdekében. Ehhez kéri az intézmény a szektor együttműködését - mondta Siklósi Máté, a PSZÁF fogyasztóvédelmi igazgatója a Magyar Biztosítók Szövetségének (MABISZ) mai konferenciáján. |
Tisztességes szolgáltatással és ügyfélszerzéssel lehet elnyerni a fogyasztók bizalmát, enélkül a párna alatti pénz és az uzsorakölcsön válhat gyakorlattá - mondta Siklósi Máté. A megtévesztés és az agresszív magatartás tilalmát a vonatkozó jogszabály is tartalmazza. A panaszok és kérelmek alapján a PSZÁF-nál is látják, hogy a fogyasztók nagyon sok esetben nincsenek tisztában a vásárolt termék tulajdonságaival. Fontos a termékek összehasonlíthatósága is, a Magatartási Kódex is tartalmaz ezzel kapcsolatos előírást - emlékeztetett Siklósi.
A biztosításokkal kapcsolatos problémák és panaszok elsősorban a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási és unit-linked termékekkel kapcsolatosak, ezek nagyon gyakran a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat körébe tartoznak. A PSZÁF által javasolt megoldások között kiemelt helyet foglal el a pénzügyi békéltető testület létrehozása, melyet szándékaik szerint mind a piaci szereplők, mind az ügyfelek elfogadnak.
Vannak olyan jogsértések, amelyek nem feltétlenül vonnak maguk után azonnali szankciókat, ilyen esetekben az intézményekkel történő egyeztetés eredményt hozhat - mondta Siklósi Máté. A szankciók alkalmazása abban az esetben merül fel, ha folytatólagos a jogszabálysértés, vagy nem eredményes az egyeztetés. A felügyeleti intézkedések mellett a közérdekű igényérvényesítésre is lehetőség lesz a jelenleginél nagyobb körben. A PSZÁF ezen túl a próbavásárlásoknak is nagyobb szerepet szán a jövőben.